tisdag 1 februari 2011

Wipy och de tre trollen

Det var en gång för länge sen, en stor dvärg som heter Wipy. Han älskade att göra bus, speciellt på troll. Han gjorde busen för att han inte hade några kompisar. Idag skulle han göra ett speciellt bus. Wipy bodde i skogen, i en trädkoja uppe i träd. Trollen bodde också i skogen men en bit längre in. Wipy sitter i trädkojan och äter frukost. Han ska snart ge sig iväg och busa för trollen. Efter stund ger sig han iväg till trollens hus. Det var tre troll som bodde i huset. Den ena heter Bert han hade stor runda glasögon och han var inte mer än 132cm lång. Det andra trollet heter Dick och han är 186cm lång och är väldigt stark (biffig). Det tredje trollet heter Judit och hon är 93cm. När Wipy är några meter ifrån huset så såg han att trollen va på väg ut ur huset, så han hoppade in i en buske och gömde sig. Trollen gick förbi busken som Wipy låg och gömde sig i. Strax efter trollen gick förbi så sprang han mot huset.
Wipy måste göra busen snabbt för trollen kan komma tillbaka vilken sekund som helst . Han går in i huset och in i sovrummet. Han går till sängarna och lägger stenar i dem, stenarna plocka han på vägen in till huset förut. Sedan så går han till köket där det står tre stolar. Wipy tar upp en häftstift ask ur sin ficka. Och plockar ut några häftstift och lägger dem på stolarna. Precis när han har gjort det så hör han att dörren in till husen öppnas. Han skyndar sig att gömma sig i ett av köksskåpen. De tre trollen, Bert, Dick och Judit kom in, det hörde Wipy på rösterna. De tre trollen går och lägger sig och villar. När de lägger sig så skriker alla, aj samtidigt. AJ, aj, aj min rugg… nu kan jag inte sova säger Judit. Inte jag heller säger Bert. Kom så går vi och äter mellanmål jag har redan duckat fram, det gjorde jag innan vi gick säger Dick.
Bert, Dick och Judit går till köket. De sätter sig ner och precis några sekunder efter så skriker dom aj! Aj… min stjärt säger Bert. Nu har jag både ont i min rugg och stjärt säger Dick. Precis efter Dick hade sagt det så hörde de att det lätt från köksskåpet under diskon. Vad var det säger Judit. Jag vet inte Säger Dick och Bert samtidigt. Jag går och kollar säger Judit. Där under diskon sitter Wipy och skrattade. Det var faktiskt inte kul, det gjorde ont sa Bert. Okej, förlåt att jag skratta sa Wipy. Wipy sitter kvar under diskon och skämdes. Men jag försöker ha så kul jag kan när jag inte har några kompisar säger Wipy. Okej, men vi kan vara dina kompisar…men bara om du inte gör skämt, i alla fall inte om de gör ont säger Dick.
Snipp snapp slut så var denna saga slut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar