torsdag 13 januari 2011

Maja i skogen!

Det var en gång för länge sen en flicka som hette Maja, hon bodde på vinden till ett café. Bagaren gav varje dag Maja ett nybakat bröd. Sedan gick hon ut till skogen och plockade bär. En dag mötte hon en pojke ute i skogen. Han var rädd, och nu ska ni få höra sagan om när flickans liv förändrades.
- Vem är du? frågade Maja.
- Det kan jag inte säga, sa pojken.
- Varför är du rädd? frågade Maja.
- Jag är inte rädd, sa pojken.
- Varför sitter du bakom ett träd? frågade flickan.
- För att jag väntar på trollet.
- Vilket troll?
- Det stora farliga trollet.
- Visa mig det då.
- Kom här, sa pojken och började gå.
Han gick mot en grotta där ett högt snarkande ljud hördes. Pojken kastade in en sten och ropade ”göm dig” till mig, men när pojken sprang snubblade han på en rot samtidigt som trollet kom ut. Trollet morrade och skrek
- Vem vågar störa mig i min sömn?
Maj tog upp en sten ifrån marken och kastade den på trollet och träffade rakt i pannan. Trollet ramlade bakåt och slog i huvudet i klippan.
Pojken sprang fram till flickan och sa:
- Du räddade mitt liv, jag gör vad som helst för dig.
- Berätta vem du är, sa Maja.
- Jag är prins Gustav och jag vill att du följer med mig till slottet så att mina föräldrar kan tacka dig.
Maja följde med till slottet och Drottningen och Kungen bad att Maja och Prinsen skulle gifta sig. Sedan levde de lyckliga i alla sina dagar!

4 kommentarer: